Istorija toplotnih procedura

“Bilo da se radi o konzumiranju lekovite vode, potapanju u vodu bogatu mineralima, udisanju isparenja prokuvane vode ili gledanju u mirnu vodenu površinu, ona je, kao izvor života, uvek predstavljala suštinu spa kulture. Gde god su ljudi dolazili da zajedno uživaju u ovim vodama i koriste njihove lekovitosti, duh spa je živeo.” – MV.

Istorijski tragovi korišćenja javnih kupatila datiraju još iz vremena rane Mesopotamije, Egipta i Minoje, ali njihova upotreba postaje sve masovnija tek sa pojavom Grka i Rimljana koji su ovu umetnost lečenja približili većem broju stanovništva. Kod Grka, tragovi datiraju iz perioda oko 500 god.p.n.e. Jedna od najpoznatijih bitaka svih vremena se i odigrala na lokaciji toplih izvora gde su Grci upražnjavali javna kupanja. To je bila bitka kod Termopila, a sama reč Thermopilae potiče iz grčkog jezika i znači topla kapija. Homer je zabeležio da su Grci razvili kade sa topom vodom i kupke toplog vazduha poznate kao Laconica, a sam naziv Laconica dolazi od regiona gde se Sparta nalazila, i gde je ideja i nastala.

Najmanje 200god. pre otvaranja prvog velikog kupatila, rimski građani su imali mogućnost da uživaju u kupkama manjeg obima poznatijim kao Balnea, koje su bile inspirisane grčkom Laconicom. Svaka Balnea je bila predviđena za korišćenje određenog naselja (komšiluka), koga su u proseku sačinjavala, maksimalno pet rimskih blokova. Ovi skromni objekti su bili toliko popularni da su nešto kasnije postali važan deo legata mnogih imperatora, koji su bili inspirisani da u svoje nasledje ostave mnogo veće kupke, nazivajući ih terme, po grčkoj reči za grejanje.

Nesto kasnije, kao naslednici rimskih termi, u Osmanskom carstvu (1299-1923) će se pojaviti Hamami kao neizostavan deo svakodnevnog života. Reč hamam potiče iz arabskog jezika i znači toplota (vrućina). Hamami su bili posebno podeljeni za muškarce i žene, gde su se odvojeno kupali, i pored toga što su predstavljali socijalni centar zajednice, oni su takođe imali i veliki duhovni značaj.

Zahvaljujući svojoj lekovitosti i pozitivnim efektima koje ostavljaju na ljudski organizam, popularnost toplotnih izvora se zadržala i do današnjih dana. Zbog sve veće eksploatacije dolazi i do potrebe za poznavanjem kontraidikacija, pravila korišćenja i ponašanja. Kao prvo, poznavanje kotraindikacija i pravila korišćenja je veoma važno kako nebi došlo do neželjenih komplikacija koje mogu imati negativan efekat na zdravlje korisnika i koje najčešće nastaju kao posledica nestručnosti, a sa druge strane, kultura ponašanja u njima, kao i kod drugih sadržaja spa centara mora biti prisutna.

Postoji mnogo različitih vrsta hidroprocedura, ali ćemo mi opisati samo neke od osnovnih sa kojima se najčešće možete sresti u našim spa centrima. Hidroblok, kako ga najčešće zovu, predstavlja mesto za relaksaciju koji u svom sastavu sadrži bazen, saune, parna kupatila, tuševe i druge sadržaje. Može biti zasebno izdvojen kao celina ili se može nalaziti u sastavu svlačionica. Veličina i broj ovih prostorija zavisi od veličine spa centra, njegove orjentisanosti i broja korisnika.

SAUNA – Saune predstavljaju prostorije napravljene od lakog drveta sa temperaturama vazduha koje variraju od 70-100°C, dok je vlažnost vazduha niska i iznosi oko 10-15%. Postoji više različitih tipova sauna, a najpoznatije su klasična(finska), infacrvena, rimska, biljna sauna itd. Finska sauna je jedna od najzastupljenijih i zbog veoma niske vlažnosti je nazivaju još i suva sauna. Ono što biste trebali da znate kada su saune u pitanju je da se pre ulaska u saunu obavezno istuširate kako bi odstranili znoj, masnoću i nečistoću sa kože, zatim se dobro obrišite peškirom jer mokra koža odlaže znojenje. Obavezno sedite na peškiru i izujte papuče pre ulaska. Neka vam boravak u sauni traje između 10 i 15 min., a po izlasku provedite nekoliko minuta u međuprostoru pre nego uđete pod tuš. Tuširajte se prohladnom vodom. Prvo hladite ruke i noge, zatim leđa, stomak, grudi i na kraju glavu. Takav ciklus se može ponoviti ukupno 3 puta u toku jedne seanse tj. dana. U saunu nikako nemojte ulaziti gladni ili punog stomaka, jer i jedno i drugo stanje previše opterećuje krvotok. Nipošto nemojte konzumirati alkohol pre boravka u sauni, a ako se bavite sportskim aktivnostima, sačekajte da se vaš puls vrati u normalu (oko sat vremena pre ulaska u saunu). Nakon saune izbegavajte bilo kakve sportske i rekreativne aktivnosti, jer biste time mogli ozbiljno opteretiti krvotok. Zbog umora koji nastupa nakon tretmana, u saunu odlazite u večernjim satima. Saunu ne bi trebalo da koriste osobe sa povišenim krvnim pritiskom, pace maker-om, srčani bolesnici, osobe sa izrazito niskim pritiskom, proširenim venama ili trombozom dubokih vena, osobe sa akutnim infekcijama, trudnice, rana dečija dob, akutnim asmaticnim problemima.

PARNO KUPATILO – Za razliku od sauna koja emituje topao suv vazduh, parno kupatilo proizvodi vlažan vazduh, zbog čega se i u izradi parnih kupatila koriste drugi materijali, a ne drvo. Parno kupatilo je tretman u vrućem zatvorenom prostoru sa parom koja podstiče znojenje i oslobađa telesne toksine. Najbolji rezultati se dobijaju na temperaturi od 43º-46ºC, i vlažnosti vazduha iznad 100%. Ove temperature se ne doživljavaju samo kao najugodnije, već i kao najblagotvornije. Preporučena dužina trajanje je izmedu 10-20 min., nakon čega sledi tuširanje mlakom do hladnom vodom. Nemojte provoditi više od 2-3 puta u parnom kupatilu. Takođe, nikada nemojte početi sledeći tretman ukoliko vam je telo još uvek toplo i prelaziti iz jedne vrste kupatila u drugo, ukoliko vam se telo nije ohladilo. Ako to učinite, postoji opasnost od preopterećenja cirkulacije. Ako se telo nakon parnog kupatila nije pravilno ohladilo, čak i plivanje u grejanom bazenu bi moglo biti fizički opasno kao i nakon korišćenja saune.

HAMAM ili orijentalna varijanta parnog kupatila predstavlja niz prostorija od kojih je jedna ispunjena vrućim vazduhom(oko 50ºC) a druga toplim vazduhom(40ºC) i nekoliko prostorija s hladnijim, svežijim vazduhom. U toplijim prostorima se nalaze posude sa hladnom vodom kojim se posetioci hamama mogu polivati kad požele. Hamam je idealan za one koji vole parno kupatilo i tradicionalne tehnike.

Ono što je bitno da zapamtite je da prilikom korišćenja nekih od ovih sadržaja uvek pratite svoj subjektivni osećaj, i da prema njemu dozirate vreme korišćenja. Nemojte zaboraviti da razlog korišćenja ovih procedura nije takmičenje u dužini trajanja boravka u njima, već je to u cilju relaksacije i opuštanja organizma. Takođe, kao što smo već pominjali, pridržavajte se pravila higijene, ne zbog drugih već zbog sebe samih. Obavezno koristitite peškire za sedenje u saunama, tuširajte se pre i posle njihovg korišćenja, ne ulazite sa papučama i drugom obućom, i poštujte mir drugih korisnika kako bi i oni poštovali vas. Na taj način ćete učiniti vaš boravak u ovoj sredini još potpunijim.

 

 

Izvor: ‘Spa Standardi i Procedure’ – Milenko Velemir
 
Share

1 comments

Tema je dobro opisana iako se s nekim stvarima ne slažem do
kraja.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*