Voda – Aqua – H2O

“Water is not the source of life, it is life”Antoine de Saint-Exupéry

Voda predstavlja jedan od četiri osnovna elemenata i važan sastojak potreban našem telu. Bez obzira na njenu važnost većina nas ovo ne shvata ozbiljno i ne konzumira ovaj vitalni napitak u dovoljnim količinama. Bez hranljivih materija ljudski organizam može opstati i nekoliko nedelja, dok je bez vode, taj period mnogo kraći, maksimalno jedanaest dana.

Oko 70% naše telesne težine čini voda. Ona štiti mozak, reguliše telesnu temperaturu, transportuje hranljive materije i kiseonik, pomaže pri eliminaciji otpada iz organizma, pomaže detoksikaciju bubrega i jetre, podmazuje zglobove i rastvara vitamine i minerale.

Svaki dan mi izgubimo u proseku deset do dvanaest čaša vode koje moraju biti zamenjene kako bi se održala ravnoteža tečnosti našeg tela. Prema vodećim organizacijama zdravstvene zaštite, čak i blaga dehidracija može dovesti do zdravstvenih problema. Simptomi dehidracije mogu uključivati gubitak apetita, manje glavobolje, letargiju, vrtoglavicu, pojavu grčeva u mišićima, konstipacije, suvu kožu i opšti nedostatak mentalne jasnoće. Takođe, postoje dokazi da konzumiranje adekvatne količine vode može pomoći u sprečavanju nekih bolesti poput kamena u bubregu, kao i smanjene učestalosti raka debelog creva.

Količina od osam čaša vode dnevno je neko standardno pravilo, ali ukoliko vežbate možda će vam biti potrebno i više. Takođe, potrebno je piti dodatne količine vode u uslovima dehidracije kada su povećane vrućine, vlažno ili hladno vreme, prilikom boravka na velikim nadmorskim visinama, ako imate prehladu ili grip. Pored toga, neki stručnjaci za težinu veruju da pijenje čaše vode pre obroka može pomoći u smanjenju potrebe za hranom i boljem varenju.

Za one koji imaju problema sa zatvorom (konstipacija) odgovor je jednostavan. Pijte više vode!!! Neadekvatno unošenje vode potrebne za normalan rad bubrega, usloviće uzimanje vode iz drugih depoa u cilju normalnog funkcionisanja. Jedan od tih unutrašnjih izvora vode je debelo crevo, tako da će povlačenje vode rezultirati pojavom konstipacije i dehidracije. Osobe koje imaju povećanu telesnu težinu moraju unositi nešto veću količinu vode od onih manje gojaznih jer ona omogućava lakše razbijanje masnih naslaga i stvara utisak sitosti.

Pored pomoći kod metabolizma masti, voda je neophodna u održavanju pravilnog tonusa mišića i kože. Posto se mišićno tkivo sastoji od vode, ona ima značajnu ulogu u procesu mišićne kontrakcije i oporavka tkiva. Zbog toga, unošenje dovoljne količine vode ima veliku ulogu u sprečavanju opuštanja kože i mišića.

Nagomilavanje tečnosti u oragnizmu može biti rezultat viška unosa natrijumovih soli. Kada se ovo desi, ćelijska membrana propušta vodu izvan ćelija gde se ona normalno čuva kako bi je nadoknadila, što direktno dovodi do njenog nagomilavanja. Unošenjem veće količine vode može se izbalansirati odnos natrijuma i kalijuma, sprečiti izlazak vode iz celija i nagomilavanje tečnosti. Jednostavno rečeno, oni koji zadržavaju vodu su oni koji je dovoljno ne unose.

Voda jeste najbolja, ali nemojte zaboraviti da kod mleka, sokova i drugi napitaka, voda čini 90%, tako da i oni mogu pomoći potrebama hidratacije. Za razliku od njih, pića bogata kofeinom i alkohol deluju kao diuretici i povećavaju gubitka tečnosti. Zbog toga se prilikom njihovog konzumiranja savetuje unos dodatne količine vode za svaku čašu ovih napitaka.

Mnogi stručnjaci veruju da kada osetite žeđ, vi ste već blago dehidrirani. Da biste sprečili dehidraciju tokom fizickih aktivnosti, nadoknada vode mora biti mnogo veća. Američka asocijacija za ishranu preporučuje najmanje dve čaše tečnosti dva sata pre vežbanja, dve čaše na oko 15-20min. pre treninga, i unošenje tečnosti na 15-20min tokom samog vežbanja. Duža vežbanja od jednog sata ili vežbanje u ekstremnim uslovima zahteva unošenje napitaka koji sadrže elektrolite kako bi se poboljšala apsorpcija tečnosti i energije.

U Japanu smatraju da unošenje vode svakog jutra na prazan stomak, neposredno nakon buđenja, ima stopostotni uticaj u preveniranju stanja kao što su glavobolje, upale mišića, ubrzan rad srca, epilepsija, bronhijalna astma, tubrkuloza, meningitis, bolesti bubrega, diabetes i mnoge druge. Oni savetuju da kada ustanete, pre nego operete zube, popijete četiri čase vode od 160ml., sačekate 45min. do doručka. Nakon 15min. od obroka (doručak, ručak ili večera) nemojte konzumirati nikakve tečnosti ni hranu u naredna dva sata. Ukoliko imate poteškoća da popijete toliko vode u početku, krenite sa manjim količinama pa ih polako povećavajte dok ne dostignete brojku od četiri čase. U zavisnosti od stanja koje tretirate, razlikuje se i dužina tretmana. Povišen art. pritisak (30 dana), gastritis (10 dana), diabetes (30 dana), zatvor (10 dana), kancer (180 dana), tuberkuloza (90 dana), itd., mada, implementiranje ove navike za ceo zivot može samo biti od koristi.

U nekim zemljama Azije, naročito u Kini, možete naći naviku pijenja toplih napitaka ili tople vode nakon jela. Topla ili mlaka voda za razliku od hladne neće očvrsnuti masne materije iz hrane, već će pomoći pri varenju.

Nadamo se da će vam neki od ovih podataka pomoći da promenite navike kada je konzumiranje vode u pitanju, ukoliko to već i ne činite. Iskoristite maksimum koji voda nudi kako bi ste produžili vek trajanja vaših ćelija, a samim tim i mladost celog organizma.

Share

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*